De tekst bevat een discussie in het Vlaams Parlement over de overbevolking in Belgische gevangenissen en de uitvoering van alternatieve straffen, met name het gebruik van elektronisch toezicht (enkelbanden). Het debat concentreert zich op de financiële verantwoordelijkheid voor het uitbreiden van elektronisch toezicht voor vierduizend veroordeelden die wachten op een gevangenisstraf. Minister Demir van Vlaanderen stelt dat federale financiering noodzakelijk is voor deze logistieke operatie, terwijl andere partijen wijzen op de wettelijke verplichting van Vlaanderen en het financieringsakkoord. Er is duidelijk spanning tussen de Vlaamse en federale regeringen en zelfs binnen de Vlaamse regering over wie de kosten draagt en hoe de situatie wordt opgelost, terwijl de veiligheid van burgers en de werklast van gevangenispersoneel in het gedrang komen.
Overzicht:
Dit document vat de belangrijkste punten samen uit een
parlementair debat over de overbevolking van gevangenissen in België en de
voorgestelde oplossing om vierduizend veroordeelden elektronisch te monitoren
(enkelbanden). De discussie spitst zich voornamelijk toe op de financiering van
deze maatregel en de verantwoordelijkheidsverdeling tussen het federale niveau
(Justitie, geleid door minister Verlinden) en het Vlaamse niveau (Justitie en
Handhaving, geleid door minister Demir). Er is duidelijk sprake van spanningen
en onenigheid tussen de verschillende politieke partijen en regeringsniveaus
over wie de kosten moet dragen en hoe de logistiek van deze grootschalige
operatie moet worden aangepakt.
Belangrijkste Thema's:
- Gevangenisoverbevolking
en de 'Wachtlijst' van Veroordeelden:
- Er
is al jaren een probleem van overvolle gevangenissen in België.
- Momenteel
wachten naar schatting vierduizend veroordeelden die niet op vrije voeten
horen, op hun straf. Dit aantal kan tegen de zomer oplopen tot zesduizend.
- Dit
wordt gezien als een direct gevolg van beleidsbeslissingen in de vorige
legislatuur, waarbij korte gevangenisstraffen (onder de drie jaar) niet of
onvoldoende werden uitgevoerd wegens gebrek aan capaciteit. Minister Demir
verwijst specifiek naar de plannen van voormalige federale ministers Van
Quickenborne en Van Tigchelt (Open Vld) die "niet uitgevoerd"
zijn.
- Verschillende
sprekers benadrukken de ernst van de situatie en spreken van een
"tikkende tijdbom" en "straffeloosheid".
- Bart
Van Opstal (Vlaams Belang) vergelijkt het aantal vrijlopende criminelen
met een volwaardige "Lotto Arena in Antwerpen tot aan de nok
gevuld".
- Het
Vlaamse Voorstel voor Elektronisch Toezicht (Enkelbanden):
- Minister
Zuhal Demir (N-VA) heeft vanuit Vlaanderen een aanbod gedaan om
vierduizend veroordeelden te monitoren via elektronisch toezicht
(enkelbanden) om de druk op de gevangenissen te verlichten en de
straffeloosheid aan te pakken.
- Dit
wordt gezien als een "noodmaatregel" en minister Demir erkent
dat elektronische monitoring "niet ideaal is", maar dat
"het niet anders kan".
- Het
organiseren hiervan is een "heel zware logistieke operatie" die
gefaseerd zal moeten gebeuren. Het vereist werving van personeel,
bestelling van enkelbanden en het opzetten van een volgsysteem.
- De
Centrale Discussie: Financiering:
- Het
kernpunt van de onenigheid is de financiering van de voorgestelde 18
miljoen euro die nodig is voor het organiseren van de vierduizend
enkelbanden.
- Minister
Demir stelt als duidelijke voorwaarde dat de kosten door het federale
niveau moeten worden betaald ("ik ga niet besparen op diensten die
wij hier in Vlaanderen doen, om de knoeiboel die op het federale niveau is
georganiseerd in de vorige legislatuur, te betalen"). Ze eist een
"prefinanciering".
- Demir
baseert zich op een juridische inschatting en het "paasakkoord"
waarin, volgens haar, afspraken waren gemaakt over deze prefinanciering.
Ze stelt: "Ik vraag gewoon dat het akkoord dat overeengekomen is
tijdens het paasverlof, uitgevoerd wordt met die financiële
middelen."
- Andere
partijen, met name cd&v en Groen, betwisten de mogelijkheid van
prefinanciering op basis van de Bijzondere Financieringswet (BFW) en
adviezen van de inspecteurs van Financiën. Toon Vandeurzen (cd&v)
citeert een advies waarin staat: "Het voorstellen van een
prefinanciering is zonder enige twijfel strijdig met de Grondwet en is
bovendien ook in strijd met het federaal regeerakkoord."
- Er
is sprake van een conflict tussen minister Demir en de federale minister
van Justitie, minister Verlinden, over deze kwestie, die zich heeft geuit
in "ruzies" en "persverklaringen" (vermeld door
Lachaert, Van Opstal, Colebunders, Platteau).
- Minister
Demir meent dat premier Bart De Wever de juridische inschatting van de
deelstaten heeft erkend ("ben blij dat de premier gisteren in de
commissie heeft erkend dat de juridische inschatting van de deelstaten
correct is").
- Politieke
Spanningen en Verantwoordelijkheidsverdeling:
- Er
is duidelijke kritiek op de "knooiboel" die in de vorige
legislatuur is gecreëerd (door Open Vld ministers, volgens Demir).
- Er
heersen spanningen binnen de Vlaamse regering (tussen N-VA en cd&v,
onder andere over de financiering) en tussen de Vlaamse en Federale
regeringen (N-VA vs. cd&v, Open Vld).
- Open
Vld (Lachaert) en PVDA (Colebunders) uiten hun frustratie over het
bekvechten tussen partijen die zowel federaal als Vlaams regeren en roepen
op tot samenwerking om het probleem op te lossen. Lachaert vraagt
retorisch hoe moeilijk het kan zijn voor de leiders van de Vlaamse (N-VA)
en Federale (N-VA) regeringen om dit op te lossen.
- cd&v
(Vandeurzen) verwijt minister Demir dat ze haar verantwoordelijkheid niet
neemt en conflicten opzoekt in plaats van plannen te maken, ondanks dat
Vlaanderen de middelen ontvangt via de dotatie.
- Vlaams
Belang (Van Opstal) ziet de situatie als een falen van Bart De Wever en de
N-VA en biedt aan om samen te werken met de N-VA voor een
tweederdemeerderheid om de Financieringswet aan te passen.
- Logistieke
en Juridische Uitdagingen van Elektronisch Toezicht:
- Het
implementeren van elektronisch toezicht gaat verder dan enkel het
aanbrengen van enkelbanden; het omvat opvolging, een computersysteem,
personeel en procedures voor overtredingen.
- Er
is nog onduidelijkheid over wie de beslissing zal nemen over het opleggen
van elektronisch toezicht (gevangenisdirecteur, strafuitvoeringsrechter),
waarbij de Raad van State een voorkeur heeft voor de
strafuitvoeringsrechter.
- Erkend
wordt dat er een percentage "falingen" is bij elektronisch
toezicht, waarbij enkelbanden worden doorgeknipt of voorwaarden niet
worden nageleefd (10 à 15% volgens Bonte).
- Minister
Demir stelt dat de wetgeving ter zake "verstrengd moet worden"
en dat de deelstaten hier weinig invloed op hebben; het is een federale
bevoegdheid.
- Mensenrechtelijke
Aspecten:
- Groen
(Platteau) en PVDA (Colebunders) wijzen op de mensonwaardige situatie in
de overvolle gevangenissen en herinneren eraan dat België meerdere keren
is "op de vingers getikt voor mensenrechtenschendingen".
- Volgende
Stappen:
- Er
zal op vrijdag een eerste "echte interministeriële conferentie
(IMC)" plaatsvinden met alle ministers van Justitie (federaal, Waals,
Brussels) om de problemen te bespreken.
- De
Waalse regering (Les Engagés en MR) deelt de analyse van de Vlaamse
regering over de noodzaak van prefinanciering en heeft hierover
gezamenlijk een brief gestuurd.
Belangrijkste Ideeën/Feiten:
- 4000-6000
veroordeelden wachten op strafuitvoering.
- Vlaanderen
(Minister Demir) biedt aan om 4000 enkelbanden te organiseren.
- Voorwaarde:
Federale prefinanciering van 18 miljoen euro.
- Sterke
onenigheid over de juridische mogelijkheid en noodzaak van prefinanciering
tussen regeringsniveaus.
- Spanningen
en verwijten over verantwoordelijkheid tussen de verschillende partijen en
regeringsniveaus.
- Overbevolking
van gevangenissen is een jarenlang probleem, deels te wijten aan
niet-uitgevoerde plannen voor korte straffen.
- Elektronisch
toezicht vereist aanzienlijke logistieke en personele inspanningen van
Vlaanderen.
- Erkende
"falingen" van elektronisch toezicht vragen om aanpassing van de
wetgeving (federale bevoegdheid).
- Eerste
interministeriële conferentie gepland om de problemen aan te pakken.
- De
Waalse regering steunt de vraag naar prefinanciering.
Citaten:
- Egbert
Lachaert (Open Vld): "Nu wachten verschillende duizenden mensen om
zich effectief aan te melden."
- Bart
Van Opstal (Vlaams Belang): "Op dit ogenblik lopen er vierduizend
veroordeelde criminelen vrij rond in dit land. Tegen het einde van het
jaar zullen dat er zesduizend zijn."
- Minister
Zuhal Demir (N-VA): "vierduizend mensen die veroordeeld zijn en
eigenlijk in de gevangenis moeten zitten, gewoon vrij rondlopen en we niet
weten wat ze aan het doen zijn. Ik heb gezegd dat ik dat vanuit Vlaanderen
wil doen."
- Minister
Zuhal Demir (N-VA): "ik ga niet besparen op diensten die wij hier in
Vlaanderen doen, om de knoeiboel die op het federale niveau is
georganiseerd in de vorige legislatuur, te betalen."
- Minister
Zuhal Demir (N-VA): "Ik vraag gewoon dat het akkoord dat
overeengekomen is tijdens het paasverlof, uitgevoerd wordt met die
financiële middelen."
- Toon
Vandeurzen (cd&v): "Het voorstellen van een prefinanciering is
zonder enige twijfel strijdig met de Grondwet en is bovendien ook in
strijd met het federaal regeerakkoord."
- Gaby
Colebunders (PVDA): "Ondertussen verzuipt het gevangenispersoneel in
het werk, minister. Alleen maar omdat jullie bekvechten tussen al die
partijen."
- Eva
Platteau (Groen): "België is al verschillende keren op de vingers
getikt voor mensenrechtenschendingen. De overbevolking van de
gevangenissen is een schande."
- Hans
Bonte (Vooruit): "10 à 15 procent was het cijfer dat u recent
meedeelde over enkelbandtoezicht dat mislukt, waarbij nogal wat mensen de
vrijheid kiezen door de enkelband door te knippen."
- Bart
Van Opstal (Vlaams Belang): "Onze gevangenissen zitten voor 40
procent vol met vreemdelingen, waarvan 75 procent hier illegaal is."
Conclusie:
De situatie van de overvolle gevangenissen en de grote groep
veroordeelden die wachten op strafuitvoering is urgent en wordt door alle
partijen erkend als een serieus probleem. Het Vlaamse aanbod om elektronisch
toezicht op te schalen stuit echter op aanzienlijke financiële en juridische
obstakels, leidend tot een openlijk conflict tussen de regeringsniveaus. De
oplossing lijkt af te hangen van het vermogen van de verschillende partijen en
regeringen om, ondanks de spanningen, een werkbaar akkoord te bereiken,
mogelijk tijdens de geplande interministeriële conferentie. Het debat toont de
complexiteit van de institutionele structuur van België en de uitdagingen bij
het snel en efficiënt oplossen van dringende problemen.